Projekt wykonawczy
NAZWA OBIEKTU: Budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
ADRES OBIEKTU: Volvo Nord Auto Olsztyn Aleja Warszawska 117d, 10-701 Olsztyn
IDENTYFIKATOR DZIAŁEK EWIDENCYJNYCH: 286201_1.0111.1/15 286201_1.0111.1/21
INWESTOR: Nord Auto Olsztyn, Aleja Warszawska 117d, 10-701 Olsztyn
BRANŻA: Elektryczna
ZAKRES: Projekt zagospodarowania terenu
PROJEKTOWAŁ: mgr inż. Kacper Maskulak
POM/0193/PBE/22
OPRACOWAŁ: mgr inż. Mateusz Kamiński
DATA: Lipiec 2023r
SPIS TREŚCI
4. ZESTAWIENIE MATERIAŁÓW PODSTAWOWYCH
6. INFORMACJA BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ZDROWIA
SPIS ZAŁĄCZNIKÓW
SPIS RYSUNKÓW
OŚWIADCZENIE
Zgodnie z treścią art. 34 ust. 3d pkt. 3 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane
(Dz. U. z 2021 roku, poz. 2351 z późniejszymi zmianami), oświadczam, że
projekt wykonawczy pn:
Budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
zlokalizowanej w:
Volvo Nord Auto Olsztyn
Aleja Warszawska 117d, 10-701 Olsztyn
jest kompletny oraz został wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami
oraz zasadami wiedzy technicznej.
PROJEKTOWAŁ: mgr inż. Kacper Maskulak
POM/0193/PBE/22
DATA: LIPIEC 2023r.
UPRAWNIENIA PROJEKTANTA
1. WSTĘP
1.1. Przedmiot opracowania
Przedmiotem opracowania jest projekt wykonawczy budowy stacji ładowania pojazdów
elektrycznych, zlokalizowany na terenie salonu Volvo przy Alei Warszawskiej 117d, 10-701 w
Olsztynie.
Projektowane stacje ładowania pojazdów elektrycznych będą wolnostojącymi obiektami
budowlanymi, z zainstalowanymi dwoma punktami ładowania dużej mocy każda, wyposażonymi
w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usług ładowania wraz ze stanowiskami
postojowymi oraz instalacją prowadzącą od punktów ładowania do przyłącza
elektroenergetycznego, w myśl art. 2 pkt. 27 ustawy z dnia 11 stycznia 2018r. o elektromobilności
i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1124, 1495, 1527 i 1716 oraz z 2020 r. poz. 284).
1.2. Podstawa opracowania
– Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2021 poz. 2351 z późn. zm.);
– Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U.2017 poz. 220 z poźn. zm.);
– Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych
(Dz.U.2018 poz. 317 z poźn. zm.);
– Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2019 poz. 1065 z późn. zm.);
– Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 26 lipca 2019r. w sprawie wymagań technicznych
dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania
drogowego transportu publicznego (Dz. U. 2019 poz.1316 z późn. zm.);
– Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie
ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2003 poz.1650 z późn. zm.);
– Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003r. w sprawie bezpieczeństwa i
higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych. (Dz.U.2003 poz.401 z późn. zm.);
– Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny pracy przy urządzeniach energetycznych (Dz. U. 2019 poz. 1830 z późn. zm.);
– PN-HD 60364-7-722:2019-01 — Instalacje elektryczne niskiego napięcia — Część 7-722:
Wymagania dotyczące specjalnych instalacji lub lokalizacji — Zasilanie pojazdów
elektrycznych;
– SEP N SEP-E-004 Elektroenergetyczne i sygnalizacyjne linie kablowe;
– Norma PN-IEC PN-HD 60364-5-52:2011
1.3. Obszar oddziaływania obiektu
Obszar oddziaływania projektowanego obiektu budowlanego mieści się w całości na działkach, na których został zaprojektowany. Projektowana inwestycja nie narusza interesów osób trzecich, nie zakłóca dostępu do dróg publicznych (ulic) oraz korzystania z mediów. Ustalenie obszaru oddziaływania obiektu uwzględnia przepisy zawarte w poniższych aktach:
1.4. Zakres opracowania
2. OPIS TECHNICZNY
2.1. Stan istniejący
Na działce wchodzącej w zakres inwestycji znajduje się salon samochodowy oraz parking
zewnętrzny, w granicy działki znajduję się istniejące złącze kablowe OSD – kablowo pomiarowe.
Istniejące złącze kablowo pomiarowe OSD przeznaczone jest do zasilenia projektowanych stacji
ładowania.
2.2. Stan projektowany
Projektuje się dwie, dwustanowiskowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych DC,
składającą się z ładowarek Delta Ultra Fast Charger 200 o mocy do 175 kW każda, ładowarki będą
fabrycznie wyposażone w system detekcji prądów upływowych DC (RCMB). Za miejscami
postojowym dla ładowanych pojazdów, należy umieścić zaktualizowany znak D-18a z dodatkowa
tabliczką informującą o przeznaczeniu miejsc postojowych tylko dla pojazdów elektrycznych (EV)
na czas ładowania, według rysunku E1.
Do zasilenia proj. stacji ładowania pojazdów elektrycznych wybudowano istn. złącze kablowe
OSD, ze złącza tego należy wyprowadzić linie kablowe zasilającą proj. stacje ładowania,
pośrednio przez projektowane złącze kablowe ZCh. Linie kablowe zasilającą projektowane złącze
kablowe ZCh należy wykonać linią typu 4x YAKXS 1x 240 mm2, od istniejącego złącza OSD.
Równolegle z kablami zasilającymi złącze ZCh poprowadzić należy bednarkę ocynkowaną FeZn
30×4. Projektowaną linie kablową prowadzić pod terenem utwardzonym w rurach ochronnych
DVK∅160. Linię tą należy poprowadzić pod skarpą nieumocnioną, zgodnie z rysunkiem E5
wykopem otwartym w rurze ochronnej, dno wykopu należy umocnić uniemożliwiając osunięcie się
ziemi w miejscach w których pionowa ściana wykopu przekracza 1 m, tj. przy przejściu przez
istniejącą skarpę przedstawioną na rysunku E5.
Z projektowanego złącza do proj. stacji ładowania wyprowadzić należy następnie proj. linie
kablowe typu 5x YKXS 1x 185 mm2 do obu projektowanych stacji ładowania. Projektowane linie
kablowe zgodnie z projektem zagospodarowania terenu na całej długości poprowadzić należy
poprzez wykop otwarty. Wszystkie projektowane linie kablowe pod terenami utwardzonymi
prowadzić w rurach ochronnych DVK∅160 o łącznej długości 45 m. Przejście przyłącza stacji
ładowania przez fundament wykonać w rurach DVR∅160. Po wykonaniu prac teren doprowadzić
należy do stanu pierwotnego.
Projektowane złącze kablowe należy umiejscowić plecami w kierunku istniejącego ogrodzenia.
W złączu kablowym ZCh dokonać rozdziału przewodu PEN na N i PE. Punkt rozdziału uziemić. W
okolicy złącza ZCh wykonać uziom pionowy o długości min. 6m i przyłączyć go do szyny PE w
złączu ZCh. Rezystancja uziemienia złącza ZCh powinna wynosić
R ≤ 10Ω. W przypadku nie uzyskania wymaganej wartości, uziemienie należy odpowiednio
rozbudować.
Pomiędzy projektowanymi ładowarkami DC a zasilającym je złączem kablowym ZCh ułożyć
należy linie komunikacyjne kablmi typu F/UTPw 4x2x0,5 kat.5e. Ładowarki należy zabezpieczyć
przed uszkodzeniem przez pojazdy mechaniczne poprzez montaż słupków ochronnych
montowanych do podłoża. Słupki zamontować tak, by nie utrudniały dostępu do ładowarki osobom
niepełnosprawnym.
Rodzaj nawierzchni montażu oraz szacunkowe długości poszczególnych elementów
projektowanej stacji ładowania pojazdów elektrycznych przedstawiono w poniżej tabeli:
LP. | ELEMENT STACJI ŁADOWANIA | MIEJSCE UŁOŻENIA/POSADOWIENIA | DŁUGOŚĆ LINII KABLOWYCH [m] | SPOSÓB UŁOŻENIA |
1 | ładowarki DC | kostka | – | na proj. fundamencie |
2 | złącza kablowe ZCh | kostka | – | |
3 | Linie kablowe | kostka | ~45 m | wykop otwarty w rurze ochronnej |
2.3. Sposób układania linii kablowej w terenie
Projektowane linie kablowe w terenie należy wykonać zgodnie z postanowieniami normy
N-SEP-E-004 oraz wszystkimi uzgodnieniami i wytycznymi branżowymi. Linię kablową wykonać
metodą wykopu otwartego, a kable na całym odcinku układać w rurach ochronnych RHDPE.
Kable układać zgodnie z projektem zagospodarowania terenu – pod drogami oraz miejscami
parkingowymi na głębokości min. 0,8m (góra kabla i osłony), w pozostałych miejscach na
głębokości min. 0,7m (góra kabla lub osłony) z zastosowaniem podsypki i nasypki z piasku w
warstwach po 10cm. W miejscach skrzyżowań i zbliżeń z infrastrukturą podziemną prace należy
wykonywać ręcznie, z zachowaniem szczególnej ostrożności, a linię kablową układać w rurze
ochronnej RHDPE. Trasę kabla oznaczyć folią niebieską układaną 20 cm nad kablem.
Na kablach umieścić trwałe oznaczniki wykonane zgodnie z wymaganiami normy. Ułożony kabel
przed zasypaniem podlega inwentaryzacji geodezyjnej przez uprawnionego geodetę.
Nie wyklucza się istnienia innych podziemnych niezinwentaryzowanych sieci i urządzeń na trasie
projektowanej inwestycji. W przypadku natrafienia na takie elementy, należy traktować je jako
czynne i niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie właściciela tych sieci.
Po zakończeniu prac teren należy uporządkować i przywrócić do stanu pierwotnego.
2.4. Pomiar energii elektrycznej
Zasilanie stacji ładowania pojazdów elektrycznych zostanie wykonane z instalacji
zalicznikowej przyłącza OSD, nie przewiduje się dodatkowego układu pomiarowego.
2.5. Ochrona przeciwprzepięciowa
W złączu kablowym ZCh zasilającym stacje ładowania należy zamontować ogranicznik
przepięć typu T1+T2 (Iimp = 12,5 kA/biegun (10/350)us; Up ≤ 1,5 kV) spełniającego wymagania
m. in. norm PN-EN 61643-11 oraz PN-HD 60364-5-534:2016. Ogranicznik przepięć montować
zgodnie z zaleceniami producenta.
2.6. Ochrona przeciwporażeniowa
Zgodnie z postanowieniami normy PN-HD 60364-4-41:2017 Ochrona dla zapewnienia
bezpieczeństwa. Ochrona przed porażeniem elektrycznym określono m. in. następujące środki
ochrony przeciwporażeniowej:
Zgodnie z przeprowadzonymi obliczeniami ochrona przeciwporażeniowa jest spełniona.
Przeciwpożarowy wyłącznik prądu, budynku w którym projektuje się przedmiotową instalację, w
momencie wyzwolenia pozbawia napięcia również proj. punkt ładowania. Po wykonaniu sieci i
instalacji, przed oddaniem jej do eksploatacji należy wykonać wymagane badania i pomiary
ochronne przez uprawnione osoby.
3. UWAGI KOŃCOWE.
4. Zestawienie materiałów podstawowych
5. Obliczenia
6. INFORMACJA BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ZDROWIA.
NAZWA OBIEKTU: Budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych
ADRES OBIEKTU: Volvo Nord Auto Olsztyn Aleja Warszawska 117d, 10-701 Olsztyn
IDENTYFIKATOR DZIAŁEK EWIDENCYJNYCH: 286201_1.0111.1/15 286201_1.0111.1/21
INWESTOR: Nord Auto Olsztyn, Aleja Warszawska 117d, 10-701 Olsztyn
BRANŻA: Elektryczna
ZAKRES: Projekt zagospodarowania terenu
PROJEKTOWAŁ: mgr inż. Kacper Maskulak
POM/0193/PBE/22
OPRACOWAŁ: mgr inż. Mateusz Kamiński
DATA: Lipiec 2023r
Zakres robót oraz kolejność realizacji
Zgodnie z zakresem projektu wykonawczego, zakres oraz kolejność realizacji robót dla
całego zamierzenia budowlanego obejmuje: prace przygotowawczo-organizacyjne,
wykopy pod kable i fundamenty, ułożenie linii kablowych, montaż złącza kablowego i
ładowarki, wykonanie podłączeń przewodów pod urządzenia (ładowarki i złącza),
odtworzenie terenu do stanu pierwotnego, wykonanie podłączeń do istniejącej instalacji,
wykonanie prac pomiarowych. Kolejność realizacji prac może odbywać się w różnej
kolejności i wynikać z przyjętej technologii i dostaw materiałów.
Wykaz istniejących obiektów budowlanych
Infrastruktura podziemna i naziemna w pobliżu oraz na terenie działek.
Wskazanie elementów zagospodarowania działki lub terenu, które mogą stwarzać
zagrożenie bezpieczeństwa i zdrowia ludzi
Lokalizacja składowania materiałów budowlanych i narzędzi oraz maszyn musi umożliwiać
bezkolizyjne użytkowanie dróg dojazdowych i ciągów pieszych, niezabezpieczone
przejścia, drabiny, rusztowania, pozostawione materiały i narzędzia, instalacje elektryczne
placu budowy, spadające i wystające elementy w trakcie prowadzenia robót montażowych,
sąsiedztwo ulicy, parkingu oraz dróg dojazdowych, istniejąca infrastruktura podziemna
oraz naziemna.
Wskazanie dotyczące przewidywanych zagrożeń występujących podczas realizacji
robót budowlanych, określające skalę i rodzaje zagrożeń
oraz miejsce i czas ich wystąpienia
Wskazanie sposobu prowadzenia instruktażu pracowników przed przystąpieniem
do realizacji robót szczególnie niebezpiecznych
Przed przystąpieniem do realizacji robót kierownik budowy (o ile jest wymagany
przepisami) zobowiązany jest do przeprowadzenia instruktażu pracowników polegającego
na wskazaniu i omówieniu miejsc niebezpiecznych, omówieniu zakresu prac i sposobu ich
realizacji. Należy zwrócić szczególną uwagę pracowników na przestrzeganie przepisów
BHP. Należy wymienić i sprawdzić dostępność środków ochrony na wypadek: porażeń
prądem elektrycznym, poparzeń, mechanicznych uszkodzeń ciała. Należy wskazać drogi
ewakuacyjne, wyznaczyć osoby odpowiedzialne za asekurację, przypomnieć podstawowe
zasady BHP, numery telefonów do służb ratowniczych.
Ponad to, do prac można skierować pracowników:
Przed samym dopuszczeniem do prac pracownikom należy udzielić instruktażu
stanowiskowego zgodnie z wcześniej opracowanym programem. Fakt zapewnienia
pracownikom szkolenia stanowiskowego należy udokumentować.
Środki techniczne i organizacyjne, zapobiegające niebezpieczeństwom
wynikającym z wykonywania robót w strefach szczególnego zagrożenia zdrowia lub
w ich sąsiedztwie, w tym zapewniające bezpieczną i sprawną komunikację,
umożliwiającą szybką ewakuację na wypadek pożaru, awarii i innych zagrożeń.
Wymagania szczegółowe w zakresie organizacji miejsca pracy, ochrony przed dostępem
osób postronnych do stanowisk pracy należy określić zgodnie z „Rozporządzeniem
Ministra Infrastruktury z dnia 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy
podczas wykonywania robót budowlanych”. Ponad to:
Należy skontrolować ważność świadectw kwalifikacji, uprawnień oraz zaświadczeń
lekarskich dopuszczających pracowników do prowadzenia określonych robót
budowlanych. Przed przystąpieniem do realizacji robót, kierownik budowy (o ile jest
wymagany przepisami) jest zobowiązany do sporządzenia lub zapewnienia sporządzenia
planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
Kierownik budowy bądź inna osoba sporządzająca plan BIOZ (o ile jest wymagany
przepisami), opracowany na podstawie niniejszej „Informacji Dotyczącej Bezpieczeństwa i
Ochrony Zdrowia” powinien zweryfikować listę przewidywanych zagrożeń w oparciu o
zakładany harmonogram prowadzenia robót i powinien potwierdzić lub wykluczyć
zaistnienie wymienionych zagrożeń, a także uzupełnić powyższą listę o niewymienione
na niej zagrożenia przewidywane przez nadzór budowy, których nie można określić na
obecnym etapie.
7. Załączniki
7.1 Karta katalogowa Delta Ultra Fast Charger 200
7.2 Warunki przyłączeniowe
Białystok, Al. Jana Pawła II 89
+48 (85) 651 44 36
salon.bialystok@nordauto.dealervolvo.pl
Facebook Volvo Nord Auto
Olsztyn, Al. Warszawska 117d
+48 (89) 672 40 41
salon.olsztyn@nordauto.dealervolvo.pl
Facebook Volvo Nord Auto
Białystok, Al. Jana Pawła II 85
+48 (85) 671 20 30
salon@nordauto.com.pl
Facebook Hyundai Białystok
Białystok, Al. Jana Pawła II 85
+48 (85) 667 11 21
jaguar@nordauto.com.pl
Facebook Jaguar Nord Auto
Białystok, Al. Jana Pawła II 85
+48 (85) 667 11 22
landrover@nordauto.com.pl
Facebook Land Rover Nord Auto
Olsztyn, Al. Warszawska 117d
+48 (89) 512 00 70
serwis.vw@nordauto.com.pl
Facebook Serwis Volkswagen Olsztyn
Krupniki 25, 15-641 Białystok
+48 600 333 407
cls@nordauto.com.pl
Olsztyn, Al. Warszawska 117d
+48 (89) 672 31 74
szkody@nordauto.com.pl
Białystok, Al. Jana Pawła II 89
+48 (85) 651 44 36
salon.bialystok@nordauto.dealervolvo.pl
Facebook Volvo Nord Auto
Olsztyn, Al. Warszawska 117d
+48 (89) 672 40 41
salon.olsztyn@nordauto.dealervolvo.pl
Facebook Volvo Nord Auto
Białystok, Al. Jana Pawła II 85
+48 (85) 667 11 21
jaguar@nordauto.com.pl
Facebook Jaguar Nord Auto
Białystok, Al. Jana Pawła II 85
+48 (85) 667 11 22
landrover@nordauto.com.pl
Facebook Land Rover Nord Auto
Olsztyn, Al. Warszawska 117d
+48 (89) 512 00 70
serwis.vw@nordauto.com.pl
Facebook Serwis Volkswagen Olsztyn
Krupniki 25, 15-641 Białystok
+48 600 333 407
cls@nordauto.com.pl
Olsztyn, Al. Warszawska 117d
+48 (89) 672 31 74
szkody@nordauto.com.pl
Białystok, Al. Jana Pawła II 85
+48 (85) 671 20 30
salon@nordauto.com.pl
Facebook Hyundai Białystok